woensdag 3 maart 2021

Ten geleide van de vertaler/uitgever Robert Jan Kelder bij de 2de editie van 2009

Als motto voor de Duitse uitgave die in 1995 verschenen is, koos de uitgever Götz Rehn een passage uit het begin van de tweede verhandeling in dit boekje: Gezien de grote veranderingen die we tegemoet gaan, kan men niet genoeg fantasie ontwikkelen bij het ontwerpen van nieuwe denkmodellen, waar misschien maar al te gauw een dringende behoefte aan zal zijn.

                Het mocht nu iedereen wel overduidelijk geworden zijn, die ook maar een beetje de wereldsituatie in de laatste tijd heeft gevolgd, dat deze voorspelde behoefte aan nieuwe denkmodellen al geruime tijd is aangetreden. De brandende vraag is nu echter niet alleen of er mensen te vinden zijn die naast de nodige scherpzin ook de goede denkwil kunnen opbrengen om de onderstaande denkmodellen te doorgronden en in het leven te roepen, maar ook of het überhaupt zal lukken om deze nieuwe denkmodellen zodanig naar buiten te brengen, zodat potentieel belangstellenden er zich mee kunnen verbinden. Immers, naar de vorige uitgave in dit verband De rechtvaardige prijs – wereldeconomie alssociale organica uit 1994, die ook in 2001 in het Engels onder de titel The Just Price – World Economy as Social Organics in Canada, Amerika en Canada werd gepresenteerd, kraaide geen haan.

                Om nu hierin de nodige verandering te brengen, heeft het Willehalm Instituut ervoor gekozen om deze twee sociaalorganische publicaties, samen met Willem van Oranje, Parzival en de Graal van Werner Greub en De Gouden Tip - De verstrengeling van boven- en onderwereld van Slobodan R. Mitric op de viering van Sint Willehalmsdag op 28 mei 2009 in de Amstelkerk in Amsterdam als een nieuw beschavingsoffensief te lanceren en wel in het teken van: “De Nieuwe Stelling van Amsterdam” (zie aanhangsel). In het Postscriptum van mijn nawoord “Het nieuwe koningschap – bijdrage aan demodernisering van de monarchie” in Werner Greubs voorgenoemd graalboek werd uiteengezet dat door de uitoefening van een nieuwe koninklijke kunst deze Nieuwe Stelling op de vier door Rudolf Steiner (1861-1925) voor het eerst geformuleerde hoekstenen, of “basiselementen van de sociale dynamiek” zoals de wijlen Amsterdamse hoogleraar Prof. Dr. Brüll ze grotendeels in zijn boek De sociale impuls van de antroposofie [1] systematisch weergeeft, neergezet kan worden. Grotendeels, omdat namelijk het vierde basiselement in de overigens waardevolle chronologische presentatie van Dr. Brüll niet compleet is. Zoals hij zelf in de inleiding toegeeft is hij er niet aan toegekomen het begrip sociale organisme te behandelen. Dit heeft er toe geleid dat hij de nieuwe denkwijze en taal die Rudolf Steiner, naar eigen zeggen, in zijn cursus Wereldeconomie (1922) [2] voor de driegeleding van het sociale organisme ontwikkeld heeft, niet in het vierde basiselement, heeft opgenomen en evenmin de universele, sociaalorganische betekenis (ondanks de nodige kinderziektes) toegelicht heeft van de heroprichting van de Antroposofische Vereniging en haar onderzoeks- en ontwikkelingscentrum het Goetheanum, Vrije Hogeschool voor Geesteswetenschap door Rudolf Steiner en de zijnen tijdens de zog. Kerstbijeenkomst 1923 in Zwitserland.

                Vooral de eerstgenoemde lacune van Brüll wordt nu door de vier volgende “schetsen” zoals de auteur ze noemt, rijkelijk opgevuld in dienaard dat ze verdere uitwerkingen zijn van het centrale element van de cursus Wereldeconomie van Rudolf Steiner: de driegelede associatievorming i.v.m. een dynamische geldordening tegen de achtergrond van een nieuw beschavingsprincipe. Daarbij weet de auteur – een in de filosofie, kunstgeschiedenis en machinebouw academisch geschoolde met ervaring als industrieel in het bedrijfsleven die vanaf 1963 tot aan zijn dood in 1988 feitelijk  leider van de zog. Sociale Sectie van het Goetheanum was – ook het tweede basiselement van de sociale dynamiek “De sociale hoofdwet” van een nog stevigere grondslag te voorzien.

                De tweede lacune van Brüll, om de sociaalorganische betekenis van de statuten (vroeger: principes) van de Antroposofische Vereniging niet toe te lichten als een handvest voor een algemeen menselijke maatschappij op aarde, wordt naast De rechtvaardige prijs vooral door Herbert Witzenmann opgevuld in Handvest der menselijkheid - Deprincipes van de Algemene Antroposofische Vereniging als levensgrondslag en scholingsweg en Vormgeven of beheren– Rudolf Steiner sociale organica / een nieuw beschavingsprincipe. In dit laatste, de tweede zog. Sociaalesthetische studie in de reeks Studiemateriaal ter spiritualisering van het beschavingsprincipe, nog geschreven tijdens de Koude Oorlog, vraagt de auteur zich hypothetisch af op welke verschillende wijzen een bevolking zou reageren ten opzichte van een dreigende atoomoorlog en op welke wijze een dergelijke dreiging te voorkomen zou zijn. Zijn hier onmogelijke kort weer te geven antwoord kan, gezien de zich almaar verslechterende wereldsituatie, nog wel eens een zeer actuele, doortastende bijdrage kunnen vormen voor de opzet van De Nieuwe Stelling van Amsterdam.[3]

                Wil nu dit beschavingsoffensief enige kans van slagen hebben, dat naast de twee reeds genoemde hoekstenen “de sociologische grondwet” (de worsteling van de enkeling in het verloop van de culturele ontwikkeling van de mensheid uit de groepsverbanden om zijn individualiteit te ontwikkelen) en “het sociale oerfenomeen” (wat gebeurt er wanneer twee mensen tegenover elkaar staan?) omvat, dan dient dit offensief ook een onvooringenomen begrippensarsenaal en heldere taal te hanteren die vrij algemeen toegankelijk is. Het zal de lezer echter al meteen duidelijk worden, dat deze vier “schetsen” niet zomaar voor iedereen, en welzeker niet in de eerste plaats voor “de gewone man op de straat” zijn weggelegd, daar ze een behoorlijk portie scherpzin en goede denkwil, zoals ik het al noemde, vereisen. Daar komt nog bij dat de enigszins ouderwets aandoende schrijfstijl van Herbert Witzenmann met zijn soms ellenlange, moeilijke zinnen ook nog vertaald moest worden in het Nederlands, een niet zo’n synthetische, compacte taal als het Duits, en dus nog meer uithoudingsvermogen van de welwillende lezer vraagt. Maar het is en blijft nu eenmaal Witzenmanns stijl om niet te capituleren voor de huidige tendens om neerbuigend meer en meer te populariseren, maar integendeel de lezer aanmoedigt zich als het ware in zijn geest op te krikken ten einde zowel grotere en verre verbanden te overzien alsook diepe inzichten in voor het huidige tijdsgewricht belangrijke thema’s te verkrijgen, ja te veroveren. In die zin sluit ik mij aan bij de Duitse uitgever en hoop niet alleen dat de lezer aangemoedigd wordt om op een nieuwe manier over geld te denken, maar zich daardoor ook opgeroepen voelt om samen met gelijkgezinden iets in de zin van een sociaalorganisch beschavingsoffensief te ondernemen.



[1] Dieter Brüll, De sociale impuls van de antroposofie, Zeist 1985 (ISBN 90-6328-259-2)

[2] Rudolf Steiner, Wereldeconomie – 14 voordrachten en 6 vragenbeantwoordingen, Uitg. Hesperia, Rotterdam 1986 (ISBN 90-71505-01-4). In deze reeds lang uitverkocht Duits-Nederlandse uitgave legt Rudolf Steiner in de eerste voordracht uit dat de vorm (niet de inhoud op zich), waarin hij met zijn boek De kernpunten van het sociale vraagstuk in 1919 voor het eerst in de openbaarheid trad met de impuls voor de driegeleding van het sociale organisme vanwege de veranderde omstandigheden niet meer actueel is en dat hij dus in deze cursus een nieuwe benadering zou ontwikkelen: niets minder dan een wereldeconomische wetenschap. De inleiding op de Nederlandse vertaling, die begint met de zin “Dit meest occulte van Steiners boeken” is van de hand van Prof. Dr. Brüll…Een heruitgave is naar verluidt gepland, maar laat op zich wachten. Intussen wankelt de wereldeconomie op de rand van de afgrond. Update: Een nieuwe uitgave is eindelijk in 2016 verschenen onder de titel Economie – De wereld als één economie. (Uitg. Nearchus, Assen)

[3] Dit project wil de inmiddels verouderde “Stelling van Amsterdam”, een kring van in de 19de eeuw aangelegde verdedigingswerken rondom de hoofdstad, een nieuwe bestemming aanbieden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

COLOFON EN INHOUDSOPGAVE

Geldordening als bewustzijnskwestie - Een nieuw financieel stelsel vereist een nieuw beschavingsprincipe is een vertaling van Geldordnung a...